Huisartsenpraktijk Blankenburg
Ruwaard van Puttenweg 500
3201 GZ Spijkenisse

Nieuwe behandeling blaasontsteking

Behandeling blaasontsteking veranderd !
Recent zijn de landelijke richtlijnen voor de behandeling van urineweginfectie veranderd en aangepast aan nieuwe wetenschappelijke adviezen.
Zoals in onze missie en visie verwoord, willen wij als praktijk zorg verlenen, op basis van klassieke en op  bewijssteunende (evidence-based) reguliere geneeskunde. Wij volgen daarom de landelijk geaccepteerde richtlijnen en protocollen.
Dat  betekent dat U nu bij de behandeling van een blaasontsteking, misschien een ander advies krijgt dan dat u voorheen gewend was.

De belangrijkste wijzigingen zijn:
•    De  urine van vrouwen die een blaasontsteking herkennen van een eerdere periode, hoeft niet meer  nagekeken  te worden.
•    Bij gezonde, niet-zwangere vrouwen, met een blaasontsteking kan een afwachtend beleid gevoerd worden. Dit kan gecombineerd worden met  eventueel een ‘uitgesteld recept’ indien de klachten na 2 dagen niet verbeteren.
•    Na behandeling van een blaasontsteking is controle van de urine alleen nodig als de klachten niet verdwenen.
•    De opvangzakjes voor kinderen worden afgeraden. Voorkeur een  clean cath  (zie  kader)
•    Na het vrijen  kunnen bacteriën in de plasbuis komen. Heeft u als vrouw vaak een blaasontsteking, probeer dan na het vrijen een keer te plassen.
•    Als u denkt dat condooms of zaaddodend glijmiddel u steeds een blaasontsteking geeft, overweeg dan andere anticonceptie.
•    Het gebruik van cranberryproducten (bijvoorbeeld cranberrysap of capsules) helpt soms om een blaasontsteking te voorkomen. Het werkt ook goed om een blaasontsteking te behandelen.
•    Stel het plassen niet onnodig uit, maar ga als u aandrang voelt naar het toilet.
•    Plas de blaas helemaal leeg. Achtergebleven urine kan een bron zijn voor infecties.

Instructies voor het opvangen van urine bij niet-zindelijke kinderen (zgn. clean catch methode)

Geef het kind ruim te drinken. Kinderen jonger dan 2 jaar zullen dan in het algemeen binnen 20 - 30 minuten plassen.
Spreid de schaamlippen of trek de voorhuid terug en reinig zorgvuldig met een ruime hoeveelheid water (geen zeep) door de douche erop te zetten of natte watten uit te knijpen (niet poetsen).
Laat het knind met ontbloot lichaam op een aankleedkussen liggen of bloot rondlopen en vang middenstroomurine op met een schone container.
Lukt het niet, plak dan alsnog een plaszak en controleer elke 10 minuten of er urineproductie is. Laat de plaszak niet langer dan 1 uur zitten.

Zorgverzekeraars

Kijk hier voor een overzicht van diverse zorgverzekeraars.

Klik hier voor het overzicht.